Aktualności

Spotkanie Częstochowskiego Klubu Frondy

06
04'13

Janusz Rosikoń - Fotograf, członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Związku Polskich Artystów Fotografików (jego zdjęcia opublikowały m. in. TIME Magazine, Newsweek, Schweizer Illustrierte, Reader’s Digest, Różaniec, Viva!), autor wystaw indywidualnych, m.in. w Starej Galerii w Warszawie, Barbican Centre w Londynie, na Uniwersytecie Oksfordzkim, Akademii Sztuk Pięknych w Wilnie, na Zamku Piastowskim w Głogowie i Zamku w Bielsku-Białej, w Hali Ludowej we Wrocławiu, w toruńskim Dworze Artusa, w Starej Pomarańczarni w Warszawie, Parlamencie Rzeczypospolitej Polskiej, Ratuszu Wiedeńskim, w Toronto, na Uniwersytecie w Dayton.
Autor albumów: „Skarby kultury na Jasnej Górze”, „Kościół Mariacki w Krakowie”, „Warszawa”, „Polskie Madonny”, „Madonny Europy”, „Polskie Papiery Wartościowe”, „Pieniądz papierowy na ziemiach polskich”, „Leksykon Świętych”, „Ratusze w Polsce”, „Anioły”, „Ufam” i inne. Jego fotografie znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Kanadzie, na Krecie.

„Świadkowie Tajemnicy” to fascynująca opowieść będąca zapisem dziennikarskiego dochodzenia do prawdy o materialnych śladach pozostawionych przez Jezusa z Nazaretu.

Dwaj autorzy – reporter Grzegorz Górny i fotograf Janusz Rosikoń – ruszają tropem relikwii Chrystusowych i w różnych krajach świata zbierają bogatą dokumentację na temat konkretnych przedmiotów, jakie do dnia dzisiejszego pozostały po Jezusie. Przeczesują archiwa, rozmawiają z historykami, spotykają światowej sławy naukowców, zapoznają się z wynikami ich prac. Niczego nie przyjmują na wiarę, lecz starają się znaleźć potwierdzenie w źródłach historycznych i ekspertyzach naukowych. W wyniku reporterskiego śledztwa udaje im się zidentyfikować część czczonych do dziś relikwii jako autentyki. Wśród nich szczególne miejsc zajmują relikwie pasyjne, czyli przedmioty związane z męką, śmiercią i pochówkiem Chrystusa. Niektóre z powodu swych właściwości stanowią dla naukowców zagadkę, której nie są w stanie rozwiązać. Dotyczy to choćby Całunu Turyńskiego. Nie było na świecie obiektu, który byłby częściej, gruntowniej i bardziej wielostronnie przebadany niż właśnie to lniane płótno z Turynu. Im więcej jednak było wyników analiz, tym bardziej wśród badaczy rosła świadomość Tajemnicy.

Podobne wrażenia towarzyszą czytelnikowi podczas lektury tej książki. Czytając dokumentalne opisy Grzegorza Górnego i oglądając fotografie Janusza Rosikonia, niemal namacalnie obcujemy z konkretnymi przedmiotami, a jednak nie opuszcza nas poczucie, że dotykamy rzeczywistości, która pozostaje za zasłoną tajemnicy.